Selkäystävällinen liikunta

Liikunta ja terveys

Kuulostaa yksinkertaiselta: Paras tapa ehkäistä selkäkipua on pitää selkä vahvana liikunnan ja urheilun avulla. Säännöllinen liikunta ei ainoastaan vahvista kaikkia tuki- ja liikuntaelimiä ja lihaksia, vaan auttaa myös purkamaan stressiä. Kevyellä liikunnalla voidaan siten vähentää niin selkä- ja niskakipujen fyysisiä kuin psyykkisiäkin oireita.

Positiiviset vaikutukset kuten parantunut verenkierto, vahvistuneet lihakset ja nopeampi rasvanpoltto on huomattavissa jo muutaman päivän kuluttua. Liikkuessasi elimistössäsi vapautuu myös endorfiineja.

Ihmisiä juoksemassa

Selän vahvistaminen

Selkäystävällisimmästä liikuntamuodosta ei ole lääketieteellistä yksimielisyyttä. Tärkeää on, että valittu urheilulaji tuottaa iloa, sitä harjoitetaan säännöllisesti ja siinä vältetään äkillisiä liikkeitä ja revähdyksiä. Näiden kriteerien perusteella voidaan jo tuoda esille muutamia urheilulajeja.
Erityisen sopivia ovat aerobisista lajeista esimerkiksi uinti tai vesijumppa. Koska vesi kannattelee painoa, nivelet ja välilevyt eivät kuormitu. Myös sauvakävely ja pyöräily tukevat selkärankaa, sillä paino jakautuu sauvoille ja polkupyörälle. Näissä liikuntamuodoissa säästytään lähes tyystin haitallisilta nivelten nyrjähdyksiltä tai ylivenytykseltä.

Tanssia ja rullaluistelua voidaan myös suositella, sillä ne edistävät hyvää ryhtiä ja vahvistavat selkää. Sitä vastoin kehonrakennusta ja tai painonnostoa, golfia, hiihtoa, ratsastusta ja melontaa ei suositella. Ne rasittavat selkälihaksia yksipuolisesti eivätkä sen vuoksi sovellu ihmisille, joilla selkäkipuja jo esiintyy. Kroonisista selkävaivoista kärsivien henkilöiden tulisi keskustella lääkärin kanssa ennen uuden urheiluharrastuksen aloittamista.