Selkäkipu

Selkäkipu - yleinen vaiva

Selkäkipu on länsimaissa yleinen vaiva, mikä johtuu usein liikunnan puutteesta ja näyttöpäätetyön yleistymisestä.

Lähes kaikilla suomalaisilla on vähintään kerran elämässään ongelmia selkänsä kanssa, monilla heistä toistuvasti. Siitä seuraa monia lääkärikäyntejä ja sairauspoissaoloja. Selkäkipupotilaalle seuraukset heijastuvat suoraan elämänlaatuun.

Nainen, jolla on selkäkipua

Vähennä jännitystiloja ja lievitä kipua

Selän alueen kipujen aiheuttajaa ei usein pystytä tunnistamaan yksiselitteisesti. On tärkeää, ettei oireita ja kehon varoitusmerkkejä lievitetä vain kipulääkkein, vaan että kipujen syyt selvitetään perinpohjaisesti.

Miksi johonkin kohtaan sattuu? Miksi juuri siinä kohdassa? Kuinka kauan kipu on jatkunut? Kipuja ei tarvitse sietää eikä tietoisesti vaimentaa. Lihas- ja nivelkipuja, lihasjännityksiä ja -rasituksia voidaan hoitaa lämmöllä tai kylmällä. Muista, että jatkuvia kovia kipuja ei tarvitse yrittää kestää sankarillisesti, vaan niiden todellinen syy on selvitettävä lääkärillä.

Nainen selkäjumpassa

Krooninen selkäkipu

Selkäkipujen eteneminen riippuu hyvin suurelta osin niiden syistä. Alkuvaiheessa potilaat suhtautuvat kevyesti epämääräisiin oireisiin kuten lihaskireyteen.

Jos kehon varoitusmerkkejä ei kuunnella, kipu ilmoittaa itsestään yhä säännöllisemmin. Ja yhä voimakkaammin. Akuutti selkäkipu kestää yleensä enintään kuusi viikkoa. Jos olet epävarma selkäkivun syistä, käänny lääkärin puoleen.

Kipua vuoidaan lievittää lämpö- tai kylmähoidolla. Noudata kuitenkin aina lääkärin antamia ohjeita liikunnasta ja selkäliikkeiden tekemisestä. Pitkällä aikavälillä liikunta on se, joka auttaa selkäkipuja vähenemään. Elämänlaadun parantamiseksi on olemassa lukuisia kipua lievittäviä hoitomahdollisuuksia, kuten esim. lämpöhoito.

Jännittyneitä lihaksia ei tule pelkästään lepuuttaa, vaan niitä voidaan rentouttaa. esim. joogaliikkeillä tai voimistaa harjoituksilla.